07 Januari 2012

BILA SESEORANG ITU KERAP JATUH CINTA,ERTINYA DIA BELUM BERJAYA MENCINTAI DIRI SENDIRI


Kerana ayat ini aku menangis di suatu petang:
“Bila seseorang itu kerap jatuh cinta,ertinya dia belum berjaya mencintai diri sendiri”.

Aku menangis bukan sebab aku sedih  dengan ayat tu tapi sebab lain.Bengkak mataku menahan tangisan,nasib baik ahli keluargaku tak perasan.Lega rasanya,aku menangis seorang diri.Biarlah kesedihan tu aku tanggung seorang diri,aku tak nak menyusahkan ahli keluargaku dengan masalah yang tak seberapa itu.

Ayat tu aku post kat sebuah ‘pages’ yang agak popular juga memandangkan aku baru aje dipelawa menjadi salah seorang admin di pages tersebut.Post aku begini:
Renungan:
“Bila seseorang itu kerap jatuh cinta,ertinya dia belum berjaya mencintai diri sendiri”.
Post berkisarkan tentang cinta ni memang mendapat sambutan hangat,entahlah apa istimewanya perkataan ‘CINTA’ ni pun tak tahulah.Aku memang tak tahu sebab aku tak pernah jatuh cinta dengan sesiapapun,ya la aku ni masih lagi bersekolah,bukan masa aku untuk bercintan-cintun ni.Dalam hatiku ada cinta sebenarnya bukan tak ada langsung tapi cintaku hanya untuk ALLAH dan RasulNYA,selain kedua ibu bapa serta keluargaku.ALLAH dan RasulNYA lebih berhak dicintai.

Kalau orang lain aku tak tahulah,tapi aku memang terkecuali dari bab-bab cinta ni.Aku takutkan ALLAH sebenarnya,aku takut akan kemurkaanNYA.Aku juga takut sangat azabNYA.Biar apa pun orang nak kata,aku peduli apa.Aku tak mahu sejarah hidupku sebagai remaja muslim dicalar dan dicontengkan oleh tanganku sendiri.Aku nak jadi remaja muslim yang bersih suci,insyaALLAH..moga ALLAH maqbulkan permintaanku ini.

Melalut pula aku ni,tapi itulah kenyataannya.Sudah-sudahlah pasal cinta ni,berbalik pada post aku tu.Niat aku memang untuk dijadikan renungan baik bagi diriku mahupun pembaca-pembaca lain.Sambutan memang hebat,tapi tak ku menduga dan tak ku menyangka ada soalan yang di luar jangkaanku.Belum sempat aku bersedia dengan senjata terbaik post aku diserang bertubi-tubi.Sungguh menguji mindaku.Ada sesetengah pembaca faham akan maksud ayat tu dan ada sesetengahnya tak faham.

Aku keseorangan dalam situasi begini.Puas aku berfikir apa jawapan yang sepatutnya aku berikan.Soalan pembaca ialah ‘cinta kepada sape,manusia?Ya la,cinta sesama manusia.Kalau cinta ALLAH tiada kekerapannya,cinta ALLAH selamanya selagi detik pernafasan tak berhenti selagi itulah cinta ALLAH akan bersemi di hati.

Ayat tu kemudiannya di post pula ke satu ‘group’.Pertanyaan diaorang,sape yang post ayat tersebut?.Aku ingatkah diaorang tahu sape  yang post kat ‘pages’,rupa-rupanya diaorang tak tahu.Aku betul-betul sedih,dengan soalan dan jawapan dari diaorang.Yang paling tak tahan sekali ‘hahaha’ dari diaorang.Lawakkah post aku kat ‘pages’ tu.Fikir punya fikir aku luahkan juga apa yang terpendam dalam hatiku.

Aku luahkan kekesalan aku kat diaorang,kenapa biarkan aku seorang kat pages tu,kenapa tak bantu aku,kenapa tak bekerjasama dengan aku.Apa aku boleh buat seorang diri kat situ,aku hanya budak sekolah sedangkan diaorang terpelajar.Aku menangis semahu-mahunya.Hanya ALLAH aje tahu apa yang aku rasakan ketika itu.Sedih sangat-sangat.Aku budak belasan tahun,buat sesuatu tak fikirkan perasaan orang lain.Itulah aku.Dalam pada itu aku terima mesej kat inbox fb dari seseorang.Beliau memohon maaf berulang-ulang kali.Katanya hari ini aku mengajarnya sesuatu yang berguna.

Aku ingin berkongsi kesedihan ini dengan orang yang rapat denganku,tapi setiap kali aku inbox dia,aku rasa tak sampai hati nak ganggu dia dengan masalah aku ni.Sebelum ni apa-apa aje masalah mesti aku berkongsi dengan dia tapi tidak dengan masalah yang satu ni.Post aku kat pages di delete,terkilan juga aku.Tapi bila memikirkan tentu ada hikmah disebaliknya aku redha dan pasrah.Post kat group yang menyebabkan aku bersedih juga di delete.Ada hikmah tersembunyi disebalik semua ni,ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Berbanyak-banyak maaf aku pinta kepada diaorang,aku yang bersalah sebenarnya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan