03 Mei 2011

TERIMA KASIH MAK (HADIAH HARI LAHIR KITA UNTUK MAK)



Hari lahir....kita x nakkan ucapan atau hadiah dari teman-teman mahupun keluarga.Yang kita nakkan ialah doa dari teman-teman dan juga keluarga.Doakan kita agar sentiasa diberkati  dan dirahmati ALLAH.Itu yang penting bagi kita.

Seperti kata abang kita yang sangat-sangat kita hormati,hadiah yang paling bermakna di hari lahir kita ialah ucapan terima kasih untuk mak kita yang bersusah payah melahirkan kita.Tanpa mak siapalah kita….

hadiah terbaik hari jadi kte adlh dgn mngucapkn 'terima kasih mak kerna melahirkn sy'...hari jadi adlh hari tuk meraikn mak kite yg bpenat lelah melahirkn kite, bkn nk meraikn kite...kite sng2 je lahir then hari tu kite diraikn padahal mak yg bersusah2+bersakit2 nk melahirkn kite..”kata abang kita.

Terima kasih yang x terhingga kita ucapkan untuk abang kita kerana telah menyedarkan kita tentang betapa besarnya pengorbanan seorang mak untuk kita anaknya.Jarang-jarang sekali kita ucapkan terima kasih untuk mak kita.

“btul abg.....tambah2 mak sy lahirkan sy,abg n adk melalui pembedahan...terima kasihlah hadiah yg teristimewa utk pengorbanan mak yg terpaksa menanggung sakit yg teramat sgt”.kenang kita kembali saat-saat mak lahirkan kita.

Mak kita lahirkan kita tiga beradik melalui pembedahan.Kita x tahu apa yang di rasa oleh mak kita.Sakit yang ditanggungnya sehingga berhari-hari akibat pembedahan itu,sedikit sebanyak menimbulkan rasa sayu di hati kita bila mengenangkan pengorbanan mak kita.

“tu baru btol konsep 'hari jadi' mak lebih berhak dirai dr diri kite sbgai pnghargaan kite kpd dy yg melahirkn kite...xde dy, xde la kite nie dik.
semua nie pengaruh barat dik pelan2 nk hancurkn islam”,jelas abang kita lagi.

Abang kita mahukan kita beri penghargaan kepada mak kita kerana mak lah yang bersusah payah lahirkan kita.Kata abang lagi meraikan hari lahir dengan mengadakan majlis-majlis dan sediakan kek atasnya di letakkan lilin adalah pengaruh barat untuk menghancurkan Islam.Apa yang abang kita cakapkan itu semuanya betul,sebab dalam Islam pun x membenarkannya.

“ya la abg...hr lahir sy tiga beradik x pernah pun diraikan oleh mak n ayah...mak cuma ckp bersyukur sbb kami adk beradk dpt lg bernafas kat bumi ALLAH ini”,kata kita kembali.

Seingat kita lah...mak kita,x pernah pun meraikan hari lahir kita.Dari kita kecil hinggalah kita meningkat ke alam remaja,dah 16 tahun pun....hari yang kita lalui seperti hari-hari biasa je.Mak kita cakap hadiah yang paling berharga dan bernilai ialah bersyukur kepada ALLAH sebab kita masih lagi berpeluang bernafas kat muka bumi ALLAH ini serta bersyukur akan nikmat yang ALLAH berikan.Mak suruh kita bermuhasabah diri,kata mak lagi....apa akan jadi bila nikmat yang ALLAH bagi kat kita di tarik balik sedikit demi sedikit.Mak suruh kita berfikir,kata mak lagi...akal anugerah ALLAH gunakanlah sebaik mungkin.

Sempena hari lahir kita....kita nak ucapkan terima kasih yang x terhingga untuk  mak yang telah bersusah payah melahirkan kita.Segala jasa dan pengorbanan mak x mungkin kita lupakan.Tanpa mak siapalah kita.Mengenangkan sakit yang mak rasai ketika melahirkan kita,membuatkan hati kita sayu dan pilu.Maafkan kita mak,andainya kita ada buat salah dan silap yang kita sengajakan ataupun x.Untuk mak yang di sayangi,terima kasih banyak-banyak atas segala pengorbanan mak untuk kita.

Terima kasih juga untuk ayah yang telah bersusah payah mencari rezeki untuk membesarkan kita.Segala jasa dan pengorbanan ayah juga x mungkin kita lupakan.
Tanpa ayah juga,siapalah kita.Untuk ayah yang dikasihi,terima kasih sekali lagi,kerana bersusah payah mencari rezeki untuk membesarkan anakmu ini.

Terima kasih juga untuk abang yang sangat-sangat kita hormati,tanpa jemu-jemu menasihati kita.Walaupun antara kita dan abang hanya kenal melalui alam maya aje.Bagi kita,abang adalah seorang abang yang sangat baik.Alhamdulillah,syukur kita ke hadrat ILAHI kerana mengerakkan hati kita dan abang untuk mengenali antara satu sama lain.Takdir ALLAH siapa yang boleh menduganya.Abang adalah yang terbaik di antara terbaik yang pernah kita kenal.Untuk abang yang dihormati terima kasih banyak-banyak kerana menerima kita sebagai adik abang,hanya Allah yang dapat membalas segala kebaikan abang untuk kita.Moga ikatan ukhwah antara kita  dan abang berkekalan hingga akhir hayat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan