15 April 2011

KISAH NABI MUSA A.S DENGAN IBLIS



Iblis datang kepada Nabi Musa a.s dan berkata: “Engkaulah yang dipilih oleh ALLAH  sebagai RasulNYA dan Kalimullah,sedangkan aku seorang  makhluk biasa, yang ingin juga bertaubat kepada TUHAN.Maka tolonglah aku,semoga taubatku diterima. “Nabi Musa a.s merasa gembira lalu ia berwuduk dan sembahyang,kemudian dia berdoa: “YA ALLAH,iblis adalah makhlukMU dan dia ingin bertaubat,maka terimalah taubatnya. “Maka diturunkan wahyu kepada Nabi Musa: “Ya Musa,dia tidak akan bertaubat.”Jawab Musa: “YA ALLAH,dia mahu bertaubat.”Maka turun wahyu kepada Musa: “Aku telah menerima permintaanmu Musa,maka suruhlah dia sujud kepada kubur Adam,maka AKU akan menerima taubatnya”.

Nabi Musa a.s sangat gembira dan menyampaikan suara wahyu itu kepada iblis,tiba-tiba iblis marah dan sombong serta berkata: “Aku tidak sujud kepadanya pada masa hidupnya,bagaimana akan sujud sesudah matinya?” Lalu iblis berkata: “Hai Musa,kerana engkau telah menolongku,maka kini engkau berhak menerima hadiah daripadaku,maka aku berpesan kepadamu tiga perkara:

1.Ingatlah kepadaku ketika marah,sebab aku di dalam tubuhmu mengikut saluran darah.

2.Ingatlah kepadaku ketika menghadapi musuh ketika perang,sebab aku datang kepada anak Adam mengingatkan kepadanya keadaan isteri,anak,hartanya sehingga dia lari ke belakang.

3.Awaslah,jangan duduk sendirian dengan wanita yang bukan mahram,sebab aku sebagai utusannya kepadamu dan utusanmu kepadanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan