03 April 2011

UNTUK MEMILIH TEMAN.............


Untuk memilih teman….lelaki mesti pilih wanita yang cantik,bergaya n boleh di bawa ke sana sini.Dalam hati mesti berbangga kerana pasangannya cantik dan orang sentiasa memuji akan kecantikkan pasangannya.
Antara pujian itu:
“pandai kamu memilihnya,kalaulah aku dapat,aku x akan lepaskannya”.
“pewittt,hebatnya kamu,cantik….cantik….cantik”.
Mestikan berbangga jika menerima pujian sebegitu.
Pasangannya boleh di bawa kemana-mana sahaja,setiap hari keluar dating….x kira siang malam,yang penting bahagia.Setiap hari ada temujanji.Setiap hari keluar berdua,tanpa jemu-jemu.Bahagiakah namanya itu,jika setiap hari keluar dating.Itulah lumrah pasangan berkasih,lupa segala syariat dan hukum ALLAH.
“yang penting happy,hidup hanya sekali”
Tahu pula hidup hanya sekali,kenapa x banyakkan amal ibadat,supaya kat sana nanti lebih bahagia,x ada masalah yang menimpa,x payah fikir apa pun.

Kalaulah pasangan yang dipilihnya x cantik,x bergaya….biarpun pasangannya seorang muslimah sejati,orang tentu akan mengejinya.Mesti dia terseksa,walaupun dia menyedari itulah pilihan yang terbaik dan menjamin syurga buatnya.
Antara kejian itu:
“x de orang lain ke yang kau pilih sebagai pasangan,leceh la”
“hahahaha,sakit perut aku,lawak,lawak….ketinggalan zaman la bro”
Mesti sakit hatikan,jika menerima kejian sebegitu.
Pasangan sebegini lebih mementingkan ukhrawi daripada duniawi,dia akan menolak ajakan pasangan untuk keluar berdua,kerana dia takutkan azab ALLAH dan dia x mahu hanyut oleh godaan iblis syaitan laknatullah.
Tentu bosankan mendapat pasangan yang sebegini,sentiasa menolak ajakan kita untuk keluar berdua.
Tentu kita bersungutkan,kalau ajakan kita x dapat dipenuhinya.
Inilah pasangan yang terbaik untuk kita,walaupun dia x cantik pada rupa paras,tapi dia cantik pada akhlak dan budi pekerti.Ilmu agamanya penuh didada dan  menjadi benteng untuk menghalang godaan nafsu yang melalaikan.



Untuk memilih teman…..wanita mestilah memilih lelaki yang handsome,bergaya n loaded.Dalam hati mesti lebih berbangga memiliki pasangan yang handsome,bergaya n loaded….bahagia sangat-sangat,terasa dunia ini milik berdua.Apatah lagi jika orang di sekeliling sentiasa memuji.
Antara pujian itu:
“hebatnya kamu,dah la handsome,bergaya…..loaded lagi”
“kalaulah aku dapat,bahagianya”.
Dalam hati x terkata,betapa bangganya memiliki pasangan sebegitu.Tidur malam x lena,sentiasa terbayangkan wajah kekasih.Happy sangat-sangat sebab pilihannya menepati cita rasa.Sanggup bersengkang mata hingga larut malam semata-mata untuk memadu kasih dengan pasangan.Sekarang ini zaman serba maju….ada facebook,handphone…hanya dihujung jari semuanya boleh jadi.Siang keluar dating,malam pun keluar dating….bila tiba larut malam sambung lagi dengan sms,call n chatting kat facebook sehingga jam 3-4 pagi.Tak jemukah berbuat begitu.Tentu tidakkan.bila diri di lamun cinta,x jemu-jemu meluahkan rasa rindu.

Kalaulah pasangan yang dipilihnya x handsome,x bergaya n x loaded….walaupun pasangannya seorang muslimin sejati,tentu malukan.Ya la,pasangan orang lain semuanya handsome,bergaya n loaded,sedangkan pasangan kita……huhuhu.Pasangan kita mementingkan ukhrawi dari duniawi.x suka keluar dating kerana takutkan ALLAH.Tentu bosankan,asyik terperap aje.Mula nak bersungut dan menyesal kerana tersalah memilih,x sesuai langsung dengan cita rasa kita yang gemarkan bersosial.
Inilah pasangan yang terbaik untuk kita,mungkin ALLAH dah tetapkan untuk kita,supaya kita x terus hanyut dengan godaan iblis syaitan.ALLAH nak bagi untuk kita yang terbaik,jadi kita harus menerimanya dengan hati yang lapang dan bersyukur sebab kita x terjerumus dalam kancah kemungkaran dan kemaksiatan yang menghampiri kepada azabnya api neraka.Kat dunia kita x merasai azab ALLAH,sebab tu la kita masih menghampiri maksiat,yang ada dalam fikiran kita hanyalah keseronokkan aje.Kalaulah ALLAH turunkan azabnya semasa kita berseronok dengan nikmat dunia,apakah yang terjadi kepada kita….sama-samalah kita bermuhasabah diri.

Renungilah.

Untuk memilih teman,
Pilihlah yang terbaik….
Terbaik dari segala hal….
Duniawi mahupun ukhrawi…
Kelak dirimu bahagia .

Untuk memilih teman,
Pilihlah yang terbaik…..
Soleh dan solehah…..
Mukminin dan mukminat….
Hidup sentiasa berlandaskan hukum dan syariat….
Bahagia dunia dan akhirat.

Untuk memilih teman,
Pilihlah yang terbaik…..
Baginya dunia hanya sementara…
Akhirat dikejar kerana itulah tempat yang abadi….
Untuk menuju ke syurga Allah.

Untuk memilih teman,
Pilihlah yang terbaik….
Al-Quran jadi panduan hidup…
Sunnah Rasulullah menjadi ikutan….
Moga kekal di dunia hingga ke akhirat….





Tiada ulasan:

Catat Ulasan