26 April 2011

MEMORI YANG TIDAK DAPAT DILUPAKAN (DAH JADI KENANGAN PUN...HUHUHUHU)



Saya baru aje mengenali seorang sahabat melalui alam siber.Oleh kerana dia lebih tua dari saya,saya memanggilnya dengan panggilan abang sahaja.Sekadar nak menghormati orang yang lebih tua dari saya.Ikatan ukhwah antara saya dan abang cepat mesra.Abang baik sangat,walaupun saya dan abang baru aje mengenali.

Ukhwah ini bermula bila saya menghantar satu post kat sebuah group.Abang ingin share post saya.Saya pun x tahu kat mana yang menariknya post saya itu.Memang menarik kot,sebab itulah abang sangat-sangat berminat…hehehehe.Riak pula rasanya.Tapi x apalah itu hanya sekadar ilmu.Ilmu yang baik harus dikongsi dengan semua orang.

“Mohon share ukhti”,kata abang.
Saya pula tanpa usul periksa terus menjawab, “silakan ukhti”.
Mati-matian ingatkan seorang wanita.Sebab tengokkan kat gambar, ada pasangan kartun Islamic,selalunya kartun Islamic wanita aje yang gunakan buat  gambar profil fb.Lebih musykil lagi kat maklumat fb x ada  pula dinyatakan lelaki atau perempuan.
“Ana muslimin not muslimat”,jawab abang kembali.
Ya ALLAH, malunya rasa.Nasib baiklah kat alam siber,kalau kat alam nyata,manalah nak letak muka ni…hehehehe.Memang malu sungguh.
“Maaf saya tersilap”.
“Maaf buat ukhti keliru”,kata abang.
“Saya minta maaf,sebab saya lihat kat maklumat fb x ada pun dinyatakan lelaki atau perempuan.Saya minta maaf banyak-banyak”,jawab saya.
Malunya saya,hanya ALLAH aje yang tahu.Kali pertama saya tersilap dan kali pertama saya terkena.

Bermula saat itu abang add saya,sebagai kenalan dalam fb.Post yang abang share dari saya,abang post pula kat fb abang.Abang x lupa tag nama saya kat dalam post itu.Terima kasih abang.Saya ni sebenarnya seorang yang pemalu,saya x add sahabat lelaki kat fb saya,tapi kalau ada sahabat lelaki add saya,saya terima aje,tapi saya pastikan juga sahabat yang add saya tu bukanlah jenis yang suka merapu.Saya x berapa suka sahabat yang sebegitu.Saya nakkan sahabat yang amal.iman n  taqwa penuh didada.Bukannya memilih,tapi saya nak mempunyai sahabat yang sama-sama mencari redha ILAHI.

Bila ada sahabat yang add saya,mula-mula sekali saya selongkar(pinjam perkataan abang) fb sahabat…bukannya apa sekadar nak pastikan dengan siapa saya bersahabat dan dengan siapa saya menjalinkan ikatan ukhwah.Kalau boleh saya nakkan ukhwah kerana ALLAH, agar ianya berkat sampai bila-bila.Macam tu juga saya lakukan kat fb abang,saya selongkar habis-habisan.Rupa-rupanya abang dah ada kekasih hati,setia sungguh abang  pada kekasih hatinya.Tinggalkan sekejap hal peribadi abang,saya x nak masuk campur hal peribadi abang….huhuhu.Itu hak abang.

Abang suka post status yang buatkan orang suspen.Saya ni,bila dah kenal rapat (saya dgn abang kenal rapat jugalah walaupun di alam maya)sahabat saya,mulalah nak bagi pendapat kat post sahabat-sahabat.Mula-mula sekali saya bagi pendapat kat post abang yang berbunyi begini:
“arie ni ak fail just dpt 2/5 huhu…”.(Solat)
Saya ingat ke abang x solat sepenuhnya.
Saya pun tanya, “mcm mana blh ketinggalan lagi 3”
Abang jawab, “x taw la dik jiha…..busy ngan dunia kot…”
“walau busy mcm mana skalipun yang wajib mesti kena tunaikan dgn segera…kot x sempat mcm mana….dunia dikejar,akhirat jgn dilupakan…”tu dia aih ayat,mcm ustazah pulak,pandai2 je nak bagi nasihat kat orang,sedangkan diri masih ada kekurangannya.
“hihi…baik ma’am,time kasih ma’am ( “,”)hihi”,sempat lagi abang buat lawak.
“mulai esk jgn fail lagi…mesti penuh 5/5 di awal waktu,sbb itulah yg mula-mula sekali akan di tanya n ianya mencegah kemungkaran dr terus menguasai diri….sekadar peringatan untuk diri sendiri juga”,dengan panjang lebar lagi saya bagi pendapat.
“insyaALLAH if diizinNYA puan….sy kena berusaha yer puan…terima kasih puan,moga puan panjang umor,diberkati srta diredhaiNYA(“,”)..”,lawak juga abang saya yang seorang ni…sungguh saya x sangka,rupa-rupanya abang saya ni suka buat lawak.

Dlm pada itu abang buat mesej kat saya,abang menerangkan yang abang hanya sempat p masjid 2 waktu je,3 lagi x sempat….Ya ALLAH malunya saya,tersalah sangka,ingat ke abang solat 2 waktu je,3 waktu lagi x sempat…maafkan saya abang,x pasal-pasal buat dosa.Punyalah panjang lebar pendapat saya…huhuhu..salah sangka kat abang lagi…ini kali kedua saya tersilap dan tersalah sangka…malunya saya.TERKENA LAGI SAYA UNTUK KALI KEDUA…HUHUHUHU

Untuk kali ketiga juga,abang post status yang buatkan saya suspen juga…huhuhu..terkena lagi saya kali ini..pendapat saya kali ini lagi panjang lebar.
Post status abang:
“sy ada syndicated marking design project,2 hari smpai esk ptg”…she said arghh tension tol.
Abang bagi status,abang juga bagi pendapat:
“ak keseorangan di lautn sepi,ditinggalkan mereka yang ku percayai…namun ak tahu ade hikmahnyer dlm setiap segala yg ak mulai….”.(jiwang juga abang saya ni)
Saya ni x tau apa masalah sebenarnya terus masuk mencelah:
“who is she?ALLAH x pernah tinggalkan kita,DIA sentiasa ada disisi kita”.
“btol tu dik,DY mmg sntiase ade…tp dy xde dik,ade hal…disaat abg memerlukn dy ,dy ade hal plak huhu…(ptot dlm islam bleh smpai 4,yg nie xblh yg lain ade kn)hihi c(“,”)”.
Saya masih x faham maksud abang yang sebenarnya terus je bagi pendapat:
“uishh abang ni,setialah pd yg satu,tanya pd diri mampukah smpai 4…”.Apa yang terlintas dlm fikiran saya,maksud abang sebenarnya ialah kahwin smpai 4.
“ermm rasulullah pn ade kate sruh cari lebih dr 1…para alim ulama’ pn same pndapat gak…lain org lain caranyer kn…terlebih mampu dik(“,”)..”,jawab abang,
“ckp mmang sngkn…tpi mampukah jd seperti Rasulullah,berlaku adil….tentu tidakkan,terlebih mampu dr segi apa (wang ringgit,harta benda)”,saya juga x mau mengaku kalah dgn abang.
“mampu tp xkn adil pnya…ade stgh tu senang,ade yg stgh susah…yg susah kena kerap kali jmpa,yg senang jarang jmpa cukup la kn.jmpa just ade keperluan je…wang ringgit hrta benda tu semua dunia belaka dik…xperlu,kalo dh ‘cinta’semua bleh….free pn ade(“,”)”,abang masih menyembunyikan maksud yang sebenarnya.
“ya abg,wang ringgit n harta benda adalah kemewahan dunia semata-mata…ianya x dpt menolong kita d akhirat kelak…mampu tp xkn adil,baik setia pd yg sedia ada…ok”, kata saya.
“dh tu dy yg wat hal….sape xtnsion huhu…tugas utama dy yg ALLAH amanah adalh jaga kebajikan org mcm abg dik….amanah dr ALLAH tu…(“,”)”,saya masih x faham maksud abang yang sebenarnya.
“bersabarlah,jgn tnsion….mungkin ada sbb dy berbuat bgitu….sapa tahu…”,saya masih dgn nasihat kebudak-budakkan.
“sbb dy kalau dik nk taw adalh “sy ada syndicated marking design project,2 hari smpai esk ptg”….huhu”,abang masih dgn alasan yg sama,x juga cuba memahamkan saya.
“2 hr x lama kjp je…xkn itu pn nk tnsion,apakata klau abg tnsion x berhubung dgn ALLAH selama 2 hr,itu baru btulkan…”.

Dalam pada itu masuklah mesej dlm inbox saya,abang menerangkan maksud status abang.Maksud abang yang sebenarnya ialah lecture abang,bukanlah kekasih hati abang.Malunya lagi saya…huhuhu..tersilap dan tersalah sangka lagi.Abang terangkan lagi maksud islam suruh cari smpai 4,bukanlah cari isteri tetapi cari guru,kalau seorang guru x ada,yang lain ada.Panjang lebar huraian abang mengenai apa maksud sebenar abang post status sebegitu.Malunya saya....hahahaha…padan ngan muka saya,suka sangat menyibuk. Abang kata,abang sengaja post status yang macam tu.Saya bagitau abang,lain kali janganlah buat mcm tu lagi.Abang,malunya saya…huhuhuhu.TERKENA LAGI SAYA UNTUK KALI KETIGA.

Ingat ke berhenti setakat itu saja,rupa-rupanya ada lagi.Kata abang lagi she is not real but ideal bagi abang.Yang ni saya x blh la nak citer kat sapa-sapa pun,sebab ini amanah abang untuk saya.TERKENA LAGI SAYA UNTUK KEEMPAT KALINYA….HAHAHAHA.

Untuk abang saya minta maaf banyak-banyak di atas silap dan salah sangka saya.Maafkan saya ya dan terima kasih untuk ilmu-ilmu dan nasihat-nasihat yang abang curahkan buat saya.Semoga ikatan ukhwah ini berkekalan.
MALU……MALU…..MALUNYA SAYA.
SEKIAN DARI SAYA……DENGAN INI MAKA TERHASILLAH MUTIARA KATA SEPERTI DI BAWAH INI:

“JADIKAN KESILAPAN YANG DILAKUKAN HARI INI SEBAGAI SATU PENGAJARAN DIMASA AKAN DATANG DAN JANGAN BIARKAN IANYA BERULANG KEMBALI.CUKUPLAH SEKALI SAHAJA DAN AMBIL IKTIBAR DARINYA”.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan