21 Februari 2011

SAYA DAN KELUARGA...

Nama saya Faten Najihah Bt Md Noor….(Faten membawa maksud yang cantik menawan….tapi saya x lah cantik,cuma nama je yang bermaksud cantik menawan…..hehehe….bagaimanapun saya bersyukur sebab dilahirkan sempurna tanpa ada sedikit pun cacat celanya……Najihah membawa maksud yang berjaya…..itulah impian saya untuk berjaya di dunia dan akhirat….insyaAllah ….)Jiha Najihah….hehehe…..itu bukanlah nama glamour,tapi singkatan dari nama saya….walau apa sekali pun masih membawa maksud yang berjaya….doa-doakan ya ,moga-moga saya berjaya mencapai impian saya….insyaAllah………dilahirkan  pada 4 Mei,1995 hari Khamis pukul 10.53 pagi di Hospital Daerah Sungai Petani ,Kedah yang kini di kenali sebagai Hospital Sultan Abdul Halim Muadzam Syah,Sungai Petani,Kedah….

Anak kedua dari 3 orang adik beradik…mempunyai seorang abang dan seorang adik perempuan….masing-masing di lahirkan pada 6 Februari 1994 dan 20 Mac 1997.Kecilkan keluarga saya….tapi nak buat macam mana dah itu je rezeki buat mak dan ayah saya.Terima je ketentuanAllah yang Maha Esa….mungkin ada hikmah di sebalik semua itu….siapa tahukan apa yang Allah telah sediakan buat mak dan ayah saya….walaupun keluarga saya kecil tapi saya bahagia sangat…..

Walau macam mana sekali pun saya bersyukur sebab masih ada adik beradik,walau pun x ramai….rasa-rasanya dah cukup kot ada 3 orang adik beradik ni…hehehe…..biasalah kalau ada adik beradik ramai ni,semuanya serba x kena….ada-ada saja…..tentu pening mak dan ayah di buatnya….tapi keluarga saya x pernah sunyi sebab masih ada adik-adik sepupu yang datang kat rumah saya….pada mak dan ayah saya,adik-adik sepupu menumpang kasih dan sayang….bertuahnya kalau dapat mak saudara dan bapa saudara macam mak dan ayah saya…..bahagia sungguh…hehehehe…pada adik-adik sepupulah saya mencurahkan kasih sayang….nasib baiklah mereka rapat dengan keluarga saya….kalau x tentu sunyi ya…..memandangkan saya adik beradik  semuanya dah besar……dah jadi remaja….
mahligai bahagia tanpa gurau senda dan tangisan adik-adik kecil…..saya terlalu sayang adik-adik sepupu saya…..merekalah penghibur lara keluarga saya….bila boring kat rumah mereka…..rumah sayalah jadi tempat persinggahan sementara mereka…

Mengenai ayah saya….ayah saya baik sebenarnya…..x pernah memukul saya adik beradik…cakap pun lemah lembut….bersyukur sangat mempunyai ayah sepertinya….
sentiasa memberi peringatan kepada saya adik beradik supaya jgn tinggalkan sembahyang dan berbuat perkara-perkara yang mendatangkan faedah….sebab kata ayah saya ,solat boleh mencegah kemungkaran dan solat juga tiang agama……
Kadang-kadang saya adik beradik degil juga……x nak dengar cakap ayah…..saya adik beradik x takut kat ayah sebenarnya…..sebab ayah terlalu baik…..nak tegur pun secara berhemah…..x pernah meninggikan suara apatah mengangkat tangan  untuk memukul saya adik beradik…..kata ayah,ayah terlalu sayangkan anak-anaknya…..kata ayah lagi,anak ayah cuma 3 orang je…itulah harta ayah…..harta dunia dan akhirat…..bila nak suruh solat pun, ayah suruh dengan lemah lembut… seumur hidup saya,x pernah lagilah dengar ayah tengking-tengking saya adik beradik mahupun mak saya…..ayah memang terlalu baik…..terima kasih Ya Allah….hambaMu bersyukur sangat sebab dapat seorang ayah yang sangat baik…..
kadang-kadang saya adik beradik mengambil kesempatan di atas kebaikan ayah…..bukanlah bermakna saya adik beradik membuat perkara-perkara yang boleh mengaibkan maruah keluarga….minta dijauhkan Ya Allah….x pernah pun terlintas di hati ini untuk membuat perkara-perkara sebegitu….kehidupan saya hanyalah di sekolah dan rumah je…..school ,house and my family….this is my life…..

Mak saya garang sebenarnya,tapi hati dia baik….dia x byk cakap..tapi idea-idea dia bernas…dia x suka bercakap perkara-perkara yang remeh temeh…..dia banyak mendengar dari bercakap….saya adik beradik lebih takut dekat mak berbanding ayah….kalau mak cakap sekali je,saya adik beradik akan ikut…..saya bersyukur mempunyai seorang ibu sepertinya…..seorang yang prihatin….walaupun garang,tapi memiliki sifat prihatin yang tinggi….ya la ibu mana yang x sayangkan anak-anaknya….dialah yang mengandung,dialah yang melahirkan…tentu kasih sayang seorang ibu melebihi kasih sayang ayah terhadap anak-anaknya……bila saya adik beradik ditimpa musibah seperti sakit….maklah orang pertama sekali yang bimbang….cepat-cepat di ajaknya ke klinik,ambil ubat….walaupun mak seorang surirumah,tapi dia serba boleh…..mak seorang yang berdikari….x  banyak mengharapkan pertolongan ayah…..pendek kata,mak x banyak sangat menyusahkan ayah…..semuanya dibuat sendiri,tapi dengan keizinan ayah….mak kan seorang isteri,mesti mendapatkan keizinan suami dulu,sebelum membuat sesuatu perkara…..terima kasih Ya Allah,bahagia sangat memiliki ibu dan ayah penyayang,prihatin……maklah idola saya….terima kasih mak kerana melahirkan,membesar dan mendidik saya…..jasa dan pengorbanan mak dan ayah x mungkin saya lupakan…insyaAllah….

Abang saya  Mohd Syukri(membawa maksud yg bersyukur,moga-moga abang sentiasa bersyukur apa yg Allah kurniakan kepadanya)……sebenarnya dia sayangkan adik-adiknya….tapi dia x tunjukkan kasih sayang dia yang sebenar….oleh kerana dia seorang aje anak lelaki dalam keluarga saya….manja dia bukan main lagi….dia rapat dengan mak berbanding ayah……apa-apa pun mesti dengan mak…..segala masalah diceritakan pada mak…..dia menjadi anak kesayangan mak,maklumlah anak lelaki seorg dalam keluarga…..jgn salah faham ya,bukanlah bermakna yg mak x sayangkan saya dan adik…..abangkan anak lelaki tunggal dalam keluarga….dialah harapan mak dan ayah untuk menjaga saya dan adik , andai ditakdirkan mak dan ayah tiada lagi(bukanlah saya meminta,tapi andai sudah ditakdirkan…itulah yg sering mak dan ayah cakapkan…..pada abang,mak dan ayah menaruh harapan yang tinggi,supaya menjadi pembela adik-adiknya)kadang-kadang dia juga seorang abang yang prihatin…bila saya balik jalan kaki dari sekolah,dia tumpangkan saya….kadang-kadang je ikut mood dia…..kalau x ,balik jalan kaki lah saya….hehehehe……apa-apa pun hubungan persaudaraan x kan putus……

Adik saya Nurain Athirah(membawa maksud cahaya mata yg mulia/yg  utama,moga-moga adik menjadi seorang wanita solehah yang berhati mulia)…..saya dengan adik,kadang-kadang gaduh juga…..adik seorang yang bijak…..walaupun gaduh hampir setiap hari…..saya tetap sayangkan adik saya….gaduh macam mana pun hubungan adik beradik x kan putus …..bak kata pepatah umpama air yg mengalir,walau ditetak beribu kali pun  x  mungkin akan terputus……saya amat menyayangi adik saya……adik pun manja juga,maklumlah anak bongsu…..kadang-kadang tu saya cemburu juga ngan adik…..berbeza dengan abang,adik lebih rapat ngan ayah…..kalau ayah x ada sehari kat rumah,rindunya bukan main lagi…..tapi adik cakap,kalau mak x ada , adik lagi x boleh hidup sendirian….adik nak ikut kemana sahaja mak pergi…..bila adik minta sesuatu ayah cepat-cepat tunaikan,mak lambat sikit,siap dengan soal jawab lagi…..sebab tu adik lebih rapat ngan ayah berbanding mak,lagipun mak garang sikit….walaupun garang tapi hati dia baik…
kalau saya gaduh  ngan adik pun kejap je…lepas tu baik semula….biasalah adik beradik…kena ada gurau senda,barulah ceria dalam keluarga…tapi kadang-kadang pening juga mak dan ayah…melayan kerenah saya adik beradik….apa pun saya bersyukur punya keluarga walaupun kecil tapi bahagia……hubungan saya adik beradik akrab…..

Saya mempunyai seorang abang dan seorang kakak lagi….saya terlalu sayangkan abang dan kakak saya ini….walaupun saya kenal abang dan  kakak melalui alam siber,tapi saya dapat rasakan abang dan kakak terlalu baik dengan saya….alhamdulillah,bersyukur sangat dapat mengenali abang dan kakak….walaupun abang dan kakak tinggal jauh tapi ikatan ukhwah antara saya,abang dan kakak x pernah putus…..abang dan kakak dari negeri yang sama.


Abang saya SC....seorang abang yang baik hati.Sangat-sangat baik dengan saya.Masih menuntut di IPTA,setiap hari tanpa jemu-jemu menasihati saya,supaya belajar rajin-rajin untuk sebuah penghidupan yang baik di masa depan.Abang saya ni suka bergurau.Setiap hari ada-ada saja gurauannya untuk saya,saya suka cara abang saya yang seorang ini.Untuk abang,"insyaALLAH...kakak akan sentiasa ingat setiap nasihat dan pesanan abang.Terima kasih banyak-banyak ya abang.Harapan abang untuk kakak terlalu tinggi,kakak takut,suatu hari nanti kakak mengecewakan abang....sebab kakak bukanlah tergolong di kalangan pelajar-pelajar yang cerdik pandai.Tapi takdir ALLAH sesiapapun x boleh menduganya....mungkin ada rezeki kakak,sapa tahukan...insyaALLAH.Abang dah tahukan salah satu cita-cita kakak...ada lagi abang,seandainya ditakdirkan cita-cita yang satu itu bukan rezeki kakak.....kakak akan melibatkan diri dalam bidang library,sama  macam ayah kakak....seperti kata pepatah kemana tumpahnya kuah kalau x ke nasi...insyaALLAH.Kakak memang berminat sangat dengan buku-buku ni,sebab secara kebetulan kat sekolah pun kakak terlibat dengan buku-buku,tapi kakak bukan pustakawan...kakak cuma menguruskan skim pinjaman buku teks aje...buku juga kan abang.InsyaALLAH,kalau rezeki kakak tiada pada cita-cita kakak yang satu itu,kakak cuba pula beralih arah pada library,manalah tahukan kalau ada rezeki kakak boleh jadi pustakawan...insyaALLAH...Abang kakak engineer...kakak pula pustakawan..insyaALLAH.

Kakak saya Nurul Syamimie…..juga seorang kakak yang baik…..kakak juga menuntut di IPTA yg sama dgn abang……dengan kakak,saya pernah berbual melalui telefon,gara-gara tersilap shopping kompleks….terlalu excited  sangat nak jumpa kakak,sampaikan tersilap shopping kompleks….x boleh la nak salahkan sesiapa,lagipun kakak x biasa dgn tempat saya….itulah  menjadi kenangan yang x mungkin saya lupakan…..kalau diingatkan kembali memang lucu….ya la cuba bayangkan saya pergi dengan mak dan adik,bila sampai kat shopping kompleks tu…yg mula-mula sekali dilakukan ialah cari parking….kat bawah parking penuh….dari satu tingkat ke satu tingkat,pusing-pusing cari parking…..bila dah dapat parking,terlupa pulak tingkat berapa,baik mak ,saya mahupun adik x ingat parking kereta tingkat berapa,sebab nak cepat….takut x sempat jumpa kakak,masa pun dah singkat….masuk aje kat dalam shopping kompleks,mulalah cari kakak,dari tingkat atas turun ke bawah sebab kakak bagitau dia ada kat KFC…..bila jumpa KFC,sms kakak,tanya kakak …kat mana dia,sebab kat KFC tu x ada pun orang yang sama  macam kakak….. hehehehe…hanya tengok gambar pun boleh kenal kakak….kakak pun call,itulah pertama dan terakhir berbual dgn kakak…byk kali juga kakak call,saya pun call juga kakak nak pastikan kakak ada kat mana,sebab saya cari x jumpa…..cari punya cari x jumpa juga kakak…..rupa-rupanya kakak tersilap bagitau shopping kompleks…..kakak pergi shopping kompleks kat Seberang Jaya,bukannya shopping kompleks kat Butterworth…aduh,penat juga rasanya…nak buat macam mana dah x ada rezeki nak jumpa kakak…takdir Allah,pasrah pada qada dan qadarNya…..bila dapat tau kakak x ada kat situ,lemah semangat je,nak cepat-cepat balik….satu lagi masalah timbul,dah lah lupa parking kereta kat mana,nak cari pintu keluar x jumpa…pusing punya pusing shopping kompleks tu akhirnya jumpa juga pintu keluar,bukan  x biasa pergi situ,tapi jarang-jarang sekali,kalau pergi pun pergi dgn ayah….hari tu ayah sibuk,jadi pergi dengan mak je la….bila dah jumpa pintu keluar,cari kereta pulak x jumpa….mendakilah saya,mak dan adik dari satu tingkat ke satu tingkat,semuanya gara-gara terlupa…..entah tingkat berapa pun x tau,juga cari kereta x jumpa….turun kembali…akhirnya berkat kesabaran saya,mak dan adik jumpa juga kereta,tapi keletihan hanya Allah saja yang tahu….kereta dah jumpa,ada lagi satu masalah,terlupa nak bayar parking kat atas,bila nak keluar x bolehlah,nasib baiklah ada seorang hamba Allah yang tolong,malu x usah nak cakaplah…..akhirnya segala kesulitan berjaya juga di tempuh…..nak juga jumpa kakak,mak terus memecut pergi  kat Seberang Jaya,tapi nasib x  juga menyebelahi,bas yang kakak  naiki bersama kawan-kawannya dah bertolak ke USM KAMPUS KEJURUTERAAN….hanya sempat memandang bas yang sedang dalam perjalanan menuju destinasinya…..nak buat macam mana ya dah x ada rezeki….kakak kat sini pun hanya sekejap aje….inilah kenangan yg x dapat saya lupakan…gembira ada,lucu pun ada dan sedih pun  ada sebab x dapat nak jumpa kakak…..kakak juga baik dgn saya…..selalu berkongsi masalah suka duka bersama,walaupun x mengenali di antara satu sama lain,tapi ikatan perhubungan antara saya dan kakak teramatlah mesranya….bila ada kelapangan kakak mahupun saya sering bersms…..seperti abang ,kakak juga terlalu baik…..saya juga teramat sayangkan kakak…..alhamdulillah,syukur sangat-sangat dapat mengenali kakak….
abang dan kakak juga sebahagian dari keluarga saya….terima kasih abang,terima kasih kakak….

saya sayangkan keluarga saya…..saya sayangkan ayah……saya sayangkan mak……saya sayangkan abang…..saya sayangkan adik…..saya sayangkan adik-adik sepupu saya…….x lupa juga saya sayangkan abang dan kakak saya yang berada jauh dari saya,walaupun tak pernah bertemu,saya tahu abang dan kakak terlalu baik….terima kasih untuk abang dan kakak kerana sudi menerima saya sebagai adik…..bertambah lagi ahli keluarga saya…..saya ada 2 orang abang,seorang kakak dan seorang adik…..untuk abang dan kakak saya doakan moga-moga ikatan ini berkekalan….insyaAllah….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan