09 Mac 2011

KATA-KATA HIKMAH

"Usahlah berputus asa,usahlah menyesali takdir,usahlah mempertikaikannya.....jika kita ditimpa musibah.....bermuhasabahlah diri,siapa kita sebenarnya disisi Allah...tanyalah pada diri sendiri,layakkan kita untuk semua itu....tepuk dada tanya selera.....disebalik semua yg menimpa kita,ada hikmah yg tersembunyi....."


"Usahlah menangis andai putus cinta dgn seseorang,tetapi menangislah andai putus cinta dgn Allah,menangislah semahu-mahunya,memohon keampunan n bertaubat atas dosa-dosa yg lalu....menangislah n terus menangis,sehingga kekeringan airmata.....moga2 dosa d ampunkan n taubat d terima....insyaAllah"


"Bersabarlah duhai diri,tenangkanlah hati dgn zikrullah,tenteramkanlah jiwa dgn alunan ayat2 suci Al-Quran,perteguhkanlah minda dgn mengingati Allah yg satu,lapangkan fikiran dari segala permasalahan....insyaAllah hati,jiwa,minda n fikiran akan tenang".


"Bijak pandai mengingatkan, "Jangan dibawa berbincang tiga golongan manusia:
1)org yg sedang lapar
2)org yg sedang sakit
3)org yg sedang mabuk cinta
Kenapa?
1)org yg lapar hanya memikirkan perutnya
2)org yg sakit,sedang derita menanggung sakitnya
3)org yg bercinta pula,hanya memikirkan yg dicintainya
Org yg lapar hanya memikirkan perutnya.
Org yg sakit,sdg menanggung sakitnya.
Org yg bercinta pula,hanya memikirkan yg dicintainya.

"Kita x boleh mengubah sesuatu yg kita lihat,tetapi kita boleh mengubah diri kita yg melihatnya.Jika kita x dapat apa yg kita suka,maka langkah terbaik ialah sukakan apa yg kita dapat.Itulah syukur namanya.....".


"Bg org2 yg mencintai Allah,mereka tenang dlm derita.Rasa mulia ketika dihina.Rasa lapang ketika kesempitan.Ketika diberi kesenangan mereka syukur,ketika dtimpa musibah mereka sabar.Dlm apa jua keadaan mereka beruntung dan bahagia”.
Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:
"Ajaib bagi org mukmin kerana bila senang dia bersyukur lalu diberi pahala.Bila susah,dia sabar lalu diberi pahala.Dalam kedua-dua keadaan,dia mendapat keuntungan”.Bila susah,dia sabar lalu dberi pahala.Dlm kedua2 keadaan dia mndapat keuntungan"

"Berikan hati dan cinta kita kepada Allah.Allah tidak akan mensia-siakannya.DIA akan memberikan kita ketenangan dan kebahagiaan.Cinta kepada Allah menyebabkan kita selalu mengingatiNYA.Inilah rahsia ketenangan di dunia dan ketenangan di akhirat.
Firman Allah dalam surah Ar-Ra'd ayat:28 yg bermaksud:
"Ketahuilah dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang”.hati akan menjadi tenang".


"Kenal Allah ertinya merasakan keindahanNYA,kebesaranNYA,kegagahanNYA,kasih sayangNYA dan sifat kebesaranNYA.Apalah ertinya wajah kekasih yg indah,kalau kita telah merasakan keindahan Allah.Apalah ertinya kasih sayang manusia jika kita telah merasakan kasih sayang Allah.Itulah hakikat cinta Allah,yg sentiasa menyala dlm hati kekasih-kekasihNYA serta menenggelamkan cinta-cinta yg lain".


"Kita tidak boleh mencintai orang lain,sebelum mencintai diri sendiri dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri,sebelum mencintai Allah kerana DIA lah cinta terbaik kita.Cinta Allah Cinta Abadi Kekal Selamanya......


"Hitunglah nikmat Allah yang di anugerahkan kepada kita sebagai ganti dari menghitung penderitaan kita kerana sesungguhnya nikmat Allah itu amat besar sekali".


"Saya x mampu jadi yg terbaik....malahan tidak berdaya sama sekali....saya hanya insan biasa....yang x terlepas dari membuat kesilapan....tapi saya akan cuba juga jadi yang terbaik....insyaAllah


"Orang yang paling bahagia adalah orang yang dapat menyebarkan kebahagiaan kepada orang ramai".


Tiada ulasan:

Catat Ulasan