29 Mac 2011

NUKILAN BUAT AKAK TERSAYANG.....




Akak,
Orang yang kita sayangi belum tentu boleh menjadi milik kita.Andai dia tercipta buat akak,pasti dia akan menjadi milik akak.Andai dia bukan tercipta buat akak,terimalah ketentuan  yang Maha Esa.Yakin dan pasrahlah dengan takdir Allah.

Akak,
Biarkanlah dia bahagia dengan pilihan hatinya.Yang mampu kita lakukan hanyalah doa mengiringi kebahagiaannya.Tapi kuasa Allah siapa tahukan,selagi dia tiada apa-apa ikatan dia bukanlah milik sesiapapun.

Akak,
Dia sedang berbahagia ketika ini.Kalau nak diikutkan rasa hati,memang sangat-sangat terkilan dan kecewa.Apa yang kita harapkan x menjadi kenyataan.Tapi x apalah,kita x boleh menyalahkan takdir Allah,mungkin itu yang boleh membuatkan dia bahagia.Kita kena terima segala-galanya.

Akak,
Bersabarlah,jangan biarkan hati akak terluka,tercalar dan tergores kerana dia.Banyakkan berdoa moga-moga impian akak akan menjadi kenyataan,insyaALLAH.x semua apa yang kita suka akan menjadi milik kita.

Akak,
Hayatilah pesanan ini, “Cintailah sesuatu itu sekadar saja,berkemungkinan ia akan menjadi kebenciaanmu pada suatu ketika.Bencilah yang engkau  benci itu sekadar saja,berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada satu ketika”.
Dan renungilah firman ALLAH ini, “Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu.Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu.Sedarlah kamu tidak mengetahui,ALLAH lah yang lebih mengetahui”.(AL-BAQARAH Ayat :216).

Akak,
Yakinlah suatu hari nanti akak akan menemui juga kebahagiaan yang akak impikan,walaupun tanpa dia.Tapi lebih bahagia lagi dengan orang yang akak cintai.
Kalau sudah tersurat dia milik akak,dia tetap akan menjadi milik akak,kita sebagai insan biasa hanya mampu merancang,tapi ALLAH yang menentukan.

Akak,
Benarkah kata pujangga, “Sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang,tetapi tidak berbalas?”Sama ada benar atau tidak,hanya orang yang merasainya yang tahu.Tapi kalau nak difikirkan balik, “Sakit yang paling dahsyat sekali ialah kita x mampu mencintai ALLAH lebih dari kita mencintai seseorang”.

Akak,
Ini untuk akak (copy dari sebuah buku)

CINTA ITU DI HATI
Cinta adalah fitrah hati,
Lahir tanpa diminta dan dipaksa,
Namun Tuhan sentiasa menguji,
Apakah cinta itu suci atau sebaliknya.

Cintailah yang di hati,
Itu cinta hakiki dan murni,
Jangan cinta hanya nafsu,
Itu cinta palsu yang melulu.

Betapa bahagia cintakan Tuhan,
Bagai bunga yang mewangi kehidupan,
Tiada waktu dan jarak memisahkan,
Kembara rasa tidak bernoktah.

Betapa derita korban percintaan,
Bila nafsu menjadi taruhan,
Jiwa gelisah bila terpisah,
Asyik bertemu jemu berpisah.

Cintailah sesiapa sahaja,
Asal wadahnya cinta Allah,
Hati tidak resah,
Jiwa tak akan gelisah,
Jauh terhubung rindu,dekat terikat padu.

AKAK,
BERSABATLAH MENGHADAPI DUGAAN HIDUP….
BERUSAHA,BERDOA DAN BERTAWAKKAL….
MOGA-MOGA KEBAHAGIAAN MENJADI MILIK AKAK SUATU HARI NANTI….

AKAK,
ANDAI HATI AKAK TERLUKA KERANA DIA,
JADIKANLAH ZIKRULLAH PENYEMBUH DAN PENGGANTIYA…..
ANDAI KENANGAN LALU MENGUSIK JIWA DAN SANUBARI AKAK,
LUPAKANLAH IANYA…..
ANDAI AKAK X BOLEH MELUPAI DIA,
AMBILLAH WUDUK DAN ALUNKAN AYAT-AYAT SUCI AL-QURAN…..
INSYAALLAH KETENANGAN PASTI AKAN BERTANDANG…….

AKAK,
HANYA INI YANG MAMPU ADIK CORETKAN BUAT AKAK YANG DISAYANGI,MOGA AKAK TABAH MENGHADAPI DUGAAN HIDUP DAN SEMOGA KETENANGAN MENJADI MILIK AKAK……




Tiada ulasan:

Catat Ulasan