05 Mac 2011

MENSYUKURI NIKMAT ALLAH



Erti syukur yang sebenarnya ialah meliputi lisan,hati dan anggota badan.Nikmat-nikmat itu jika disyukuri akan tetap bertahan dan jika diingkari akan lari.

Saya sayangkan DIA…..saya cintakan DIA,
DIA pun sayangkan saya…..DIA juga cintakan saya,
Macam mana saya tahu DIA sayangkan saya…..DIA cintakan saya,
DIA bagi saya banyak nikmat,
Antaranya ialah:
Nikmat Islam
Nikmat hidup
Nikmat kesihatan
Nikmat ketenteraman
Nikmat waktu terluang
Nikmat keluarga
Nikmat kedamaian
Dan byk lagi lah…
Sebagai hambaNYA ,saya perlu bersyukur atas semua nikmat yang diberikan kepada saya,
Terlalu banyak nikmat yang DIA berikan kepada saya,
Tak termampu untuk saya huraikan satu persatu,
Kalau saya sakit pun,saya tahu itu juga satu nikmat,
Kerana sakit itu satu kifarat untuk menghapuskan dosa kecil,
Saya tahu disebalik semua itu ada hikmah yang tersembunyi,
Saya juga tahu DIA sayangkan saya,
Sebab itu DIA bagi ujian untuk saya,
DIA nak lihat sama ada saya sabar,tabah dan bersyukur dalam menghadapi ujian dan agamaNYA.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda:”Bercakap mengenai nikmat Allah bererti syukur,sesiapa yang meninggalkannya bererti kufur,sesiapamyang tidak bersyukur sedikit nescaya dia tidak bersyukur yang banyak dan siapa yang tidak bersyukur kepada manusia dia tidak bersyukur kepada Allah”.

Bagaimana caranya kita bersyukur kepada Allah?Bersyukur kepada Allah ialah dengan mengekalkan baik sangka terhadap Allah dan meletakkan keyakinan kepada NYA dalam apa jua keadaan.Perkataan yang terlafaz dari mulut kita tentang Allah hanyalah kata-kata pujian,sanjungan dan pujaan.Justeru hanya Allah yang layak menerima kata-kata seperti itu.Tidak seharusnya terlafaz daripada diri kita perasaan benci,kecewa,buruk sangka,menyesali nikmat hidup yang Allah berikan dan perasaan seumpama itu terhadap Allah.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda:”Sesiapa  yang diberi suatu kebaikan hendaklah dia mengingatinya,sesiapa yang mengingatinya nescaya dia dianggap bersyukur.Sesiapa yang tidak mengenangkan budi yang diberi nescaya dia dianggap sebagai kufur nikmat”.

Nikmat-nikmat itu jika disyukuri akan tetap bertahan dan jika diingkari akan lari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan